عشق ماشین

تصاویر و اطلاعاتی در مورد خودررهای لوکس وارداتی،گذرموقت ها و کلاسیک ها

تست فنی بنتلی کانتیننتال GTC در تهران

به رنگ سفید بود،دومین کانتیننتالGT نیز تنها از شهرهای مرزی کشور عبور کرد و از بندرعباس به سمت آذربایجان برده شد که به همراه این بنتلی زرشکی رنگ یک دستگاه فراریF430 نیز دیده شده است.سومین بنتلی از نوع کانتیننتالGTC با رنگ سفید و سقف پارچه ای قهوه ای رنگ در سال 88 وارد تهران شد و حالا در سال 89 که یورش خودروهای خاص و گذرموقت به کشور بیش از پیش افزایش یافته چهارمین دستگاه بنتلی کانتیننتال مدل GTC وارد پایتخت شد که به لطف دوستان در این شماره گزارش از ملاقات با این خودرو برای شما به چاپ رسانده ایم. بنتلی کانتیننتالGT (GRAND TOURING) درسال 2004 وارد بازار شد.یک کوپه لوکس و اسپرت از کمپانی شهیر بنتلی که باعث شد برای محصولات برخی از خودروسازان نظیر فراری با مدل 612اسکاگلیتی و مرسدس بنز با مدل CL600 دردسر ساز باشد.البته محصولات بنتلی را می توان رقیب مناسبی برای رولزرویس به حساب آورد که تنها ضعف بنتلی کابین فوق لوکس رولزرویس بوده که در بنتلی این لوکس بودن کمتر بکار گرفته شده.به همین خاطر است که مدل های بنتلی شباهت فراوانی با دیگر رولزرویس های موجود در بازار دارند و تنها تفاوت اصلی را می توان در، به روز بودن طراحی بنتلی نسب به طراحی سنتی رولزرویس پیدا کرد.بنتلی بعد از مدل کانتیننتالGTکوپه مدل GTC با سقف جمع شونده را درسال 2005وارد بازار کرد.خودرویی که ظاهر آن به غیر از سقف پارچه هیچ تفاوتی با دیگر قسمت های نمونه ی GT ندارد. در طراحی بنتلی کانتیننتال اصالت خودروی انگلیسی مشهود است،جلو پنجره مشبک،چراغ های جداگانه جلو با حالتی بیضی شکل و دایره ای به همراه کاپوت کشیده.همچنین در بخش زیرین سپرها سه ورودی هوای جداگانه تعبیه شده که در نمونه GTC-SPEED کانال های هوای طرفین کوچکتر شده است.خطوط بدنه از پایین سپر جلو تا انتهای درعقب کشیده شده اند و با خطوط جداگانه گلگیر عقب به زیبایی برخورد کرده اند و زمانی که به قسمت کناری خودرو نگاه می کنید حالتی عضلانی را در این قسمت می یابید.طراحی عقب کانتیننتال GTC برخلاف قسمت جلو ساده بوده.چراغ های ذوزنقه ای شکل با روشناییLED و طراحی بیضی شکل هماهنگی خاصی با سراگزوزهای درون سپر دارد که در طرفین سپر جای گرفته اند و صدای کاملاً بم و طنین انداز تولید می کنند. برای باز کردن در صندوق هم می توانید از روی سویئچ در را باز کنید و هم می توانید از داخل کابین،همچنین در وسط صندوق بار علامت معروف بنتلی حک شده است،باید انگشتتان را برروی حرفB قرار دهید تا صندوق عقب به آرامی باز شود.زمانی که بخواهید کاپوت را باز کنید باید حرف B که برروی جلو پنجره قرار دارد را با دستتان به سمت بالا بکشید تا کاپوت باز شود البته قبل از آن باید اهرم درون کابین را بکشید.در مجموع ظاهر بنتلی بسیار پرابهت و با اصالت است تا اینکه زیبا و دلفریب بنظر برسد.اگر از پشت بنتلی را در شب بینید روشن بودن چراغ های ترمز و چراغ سوم خطر ابهت این خودرو را برایتان نمایان می کند بخصوص آنکه چراغ ترمز به زیبایی برروی بدنه و پشت صندلی های عقب به صورت یک نوار کشیده تعبیه شده است. باورود به کابین احساس می کنید سوار بریک قایق تفریحی کوچک با امکانات فراوان نظیر صندلی های برقی،گرمکن صندلی،سیستم تلفن همراه،راهیاب ماهواره ای و.... شده اید.تکیه دادن به صندلی ها شما را به عالم دیگری خواهد برد.بخصوص آنکه سقف تاشو را جمع کرده باشید و از سیستم مطبوع استفاده کنید.اگر غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر شمار را بردارید و به داشبورد نگاه کنید متوجه تقارن زیبای کابین خواهید شد.تقارنی که باعث شده داشبورد سه تکه طراحی شود و زیبایی خاصی را جلوه کند.این سبک طراحی کمک شایانی برای خودروهای فرمان راست کرده است که در برخی از کشورها نظیر کشورسازنده(انگلیس) فرمان از سمت چپ به سمت راست برده می شود.حتی این تقارن در کنسول مرکزی نیز به چشم می خورد و قراری گیری دکمه ها و دریچه ها نشان از ظرافت طراحی این خودرو است. بسیاری از قسمت های کابین توسط چرم مرغوب دست دوز پوشانده شده اند.که این چرم به دورنگ مشکی و قرمز طراحی شده.بخش دیگری از کابین توسط چوب طبیعی پوشانده شده که رنگ مشکی آن باعث می شد این چوب ها کار یک آینه تمیز را انجام بدهند.داشبورد،کنسول مرکزی،صفحه کیلومتر شمار،تودری های عقب و جلو درپوش جاسیگاری و جالیوانی ها از پوشش چوب مشکی تهیه شده اند که حس یک خودرو لوکس و کلاسیک مدرن را به سرنشینان القا می کند. دیگر قسمت های کابین با چرم مشکی و قرمز پوشانده شده است،که از رنگ قرمز استفاده بیشتری کرده اند.صندلی ها،تودری ها،بخش عمده از غربیلک فرمان و قسمت پایین داشبورد از چرم قرمز پوشانده شده است همچنین بخشی کوچک درکابین با کروم مزین شده است. لوکس بودن کابین بنتلی نسبت به رقیب دیرین خود یعنی رولزرویس چندان قابل حس نیست،اما اسپرت بودن آن جلوه بیشتری دارد. درسمت چپ غربیلک فرمان شما می توانید به کمک دکمه های قرار گرفته کروزکنترل هوشمند را کنترل کنید و در سمت راست نیز نیز به منوی اصلی،رادیو ضبط و سیستم بلوتوث تلفن دسترسی دارید.درسمت چپ و پشت فرمان یک اهرم کوچک دایره ای شکل قرار دارد که به کمک آن می توانید فرمان را درجهات و عمق های مختلف کنترل کنید. دربالاترین قسمت کنسول مرکزی ساعت آنالوگ BREITLING مخصوص خودروهای ساخت کمپانی بنتلی قرار دارد که در طرفین آن دریچه های سیستم تهویه قرار گرفته.پایین آن LCD رنگی و سیستم تهویه جداگانه سرنشینان جلو قرار دارد.کلیدهای منو،کنترل های سیستم صوتی NAIMو.... نیز در این قسمت قرار دارد.برروی کنسول میانی نیز دکمه های ترمز دستی (به صورت دکمه)،تنظیم آینه های برقی،گرمکن صندلی ها،تنظیم سیستم تعلیق،باز و بسته کردن سقف جیر و دکمه روشن و خاموش کردن پیشرانه قرار دارد.زیر آرنجی های سرنشینان جلو جداگانه است و با بالا زدن آنها یک بخش کشویی برای قرار دادن لیوان و جاسیگاری تعبیه شده است.همچنین درون زیر آرنجی راننده قسمتی برای سیم کارت و تلفن همراه وجود دارد.درکنار هر دریچه تهویه هوا دکمه ای قرار دارد که همانند ساسات خودروهای قدیمی کشیده می شود که برای باز با بستن دریچه تهویه تعبیه شده است.فضای پای سرنشینان عقب گرچه کم است اما صندلی های جادار کمی این مسئله را پنهان می کند،برای هر سرنشین در عقب یک بلندگو و یک تیوتر قرار گرفته که بهتر است کودکان در این قسمت بنشینند. پیشرانه بنتلی هم به صورت سویئچ و هم به کمک دکمه استارت روشن می شود.ترمز را نگه می داریم و دکمه پیشرانه را فشار می دهیم،با روشن شدن پیشرانه صندلی،فرمان و آینه ها از حالت استاندارد(زمانی که خودرو را خاموش می کنید صندلی به عقب رفته و فرمان به سمت بالا می رود تا راننده به راحتی پیاده شود)خارج شده و به حالت تنظیم شده راننده برمی گردد.زمانی که پیشرانه را روشن می کنید صدای چندان گیرایی شنید نمی شود اما صدای خارج از سیستم اگزوز کاملاً گیرا است وجلب توجه خواهد کرد.برروی اهرم دنده دکمه B را فشار می دهیم و جعبه دنده را درحالتD قرار می دهیم.درابتدا با توجه به وزن2480 کیلوگرمی بنتلی تصور می کنید خودرو چندان شتاب بالایی نداشته باشد.اما نیروگاه قدرتمند12سیلندر بنتلی تمام انتظارات را برطرف می کند.این پیشرانه 12سیلندرW شکل تویین توربو به حجم 6لیتر قادر است در دورموتور6100 دقیقه 552 اسب بخار قدرت را تولید کند و حداکثر گشتاور آن 650 نیوتن متر در دور موتور1600تا5500 دقیقه است.چنین قدرت و گشتاوری باعث شده تا کانتیننتالGTCدربهترین شرایط ظرف مدت زمان 4.8ثانیه به سرعت 96 کیلومتر درساعت دست یابد و حداکثر سرعت آن به 314کیلومتر درساعت برسد. آماده حرکت می شویم،رانندگی با بنتلی لذت بخش و فراموش نشدنی است،درون کابین حس لوکس بودن به شما القا می شود گویی درحال رانندگی با یک خانه مجلل سیار هستید.وقتی با آرامی و ملایمت رانندگی می کنید هیچ  صدایی به گوشتان نمی رسید،اما اگر سقف متحرک را جمع کنید تنها صدای ورود باد به کابین است که شما را متوجه خواهد ساخت،البته وجود آلودگی صوتی در کلان شهر بزرگی نظیر تهران چنین آرامشی را از همان ابتدا از شما سلب می کند. در ابتدای حرکت فشار برروی پدال گاز باعث شد تا دقیقاً تفاوت بنتلی و رولزرویس مشخص گردد، راننده حرفه ای که رولزرویس فانتوم سدان و کوپه را رانندگی کرده است شتاب بالای بنتلی را جزو برتری های این خودرو دانست.توروبوشارژرها وارد عمل می شوند و صدای بم و طنین انداز غرش بنتلی را نشان می دهد،در دور موتور 3700 صدایی طنین انداز به گوش می رسید که توجه رانندگان و عابرین به خودرو جلب می شد.مسیری خلوت در یکی از اتوبان ها باعث شد تا کمی بنتلی را بسنجیم. به خوبی می دانستیم که بنتلی بهترین و پیشرفته ترین سیستم های ایمنی را در اختیار دارد.فرمان مجهز به سنسور سرعت و servotronic و سیستم های کمکی ترمزESP و EBD در کنار دیسک های کربنی با کالیپرهای 8پیستونی که برروی آن عبارتBENTLEY حک شده است این اطمینان را  به شما می دهد درهرسرعتی و در هر شرایط آب و هوایی بتواند به راحتی خودرو را کنترل کنید،به خصوص آنکه کفش های آلومینیومی بنتلی دارای کفی های ساخت کمپانی پیرلی در ابعاد 19ZR40/275 مدل P-ZERO ROSSO هستند که درکنار سیستم تعلیق آلومینیومی شامل دوجناغی چهار مفصله و کمک بادی در جلو و چند تکه ذوزنقه ای در عقب لذت رانندگی را برایتا دوچندان خواهد کرد و آرامش را در کابین مثال زدنی می کند.رانندگی با بنتلی همانند خواند رومان های طولانی و لذت بخش است که در هر فصل آن نکته و جذابیت های جدید را کشف می کنید و به هیچ عنوان از رانندگی با آن خسته و کلافه نخواهید شد. به مکانی خلوت می رویم،سقف خودرو را که درعرض25ثانیه بسته می شود را باز می کنیم،شیشه ها را بالا می دهیم و برای اندازه گیری شتاب آماده می شویم،GTC درحالت استاندارد ظرف مدت زمان 4.8ثانیه به سرعت96 کیلومتر دست می باید ما این عدد در آزمایش ما دربهترین شرایط 5.5ثانیه بدست آمد.همچنین حداکثر سرعتی که توانستیم با بنتلی رانندگی کنیم 140کیلومتر درساعت بود.البته باید وضع نامناسب اتوبان و خیابان های غیراستاندارد تهران را درنظر گرفت.بنتلی GTC دارای گیربکس 6سرعته تیپترونیک به همراه پدال های تعویض دنده از پشت فرمان است که لذت رانندگی را دوچندان می کند.زمانی که سقف متحرک خودرو را بسته اید می توانید با سرعت 312 کیلومتر درساعت رانندگی کنید و درصورت باز نمودن سقف این سرعت به عدد 309 می رسد.درزمان باز بودن سقف و درسرعت های بالای 80 کیلومتر ورود باد به کابین کمی برایتان مشکل ساز است.زیرا این هجوم باد و اغتشاش در کابین باعث کلافه شدن سرنشینان خواهد بود. کانتیننتالGTC از نظر امکانات دارای لیست تجهیزات بالایی نظیر صندلی های برقی 3حافظه،ماساژور و گرمکن صندلی های جلو،سیستم ورود به کابین بدون کلید،کنترل میزان باد تایرها،چراغ های بی زنون با سیستم شستشو،دسترسی به صندوق عقب،کروز کنترل هوشمند، سیستم راه یاب ماهواره ای و....... می باشد که این لیست طولانی و وقت گیر خواهد بود. درمجموع بنتلی کانتیننتالGTC برای رانندگی روزمره نسبت به رقیب همتای خود فراری 612 اسکاگلیتی بسیار مناسب تر و بصرف تر می باشد و صدای آرام تر دارد. درپایان از مدیریت محترم موسسه خدماتی کیانفر جهت در اختیار قرار دادن این خودرو تشکر می کنیم.

پیشرانه:12سیلندرWشکل

حجم و قدرت پیشرانه:6لیتر-552 اسب بخار

شتاب صفرتا96کیلومتر:4.8ثانیه

حداکثر سرعت:سقف باز(305 کیلومتر درساعت)                

سقف بسته(314 کیلومتر درساعت)

گنجایش صندوق عقب:260 لیتر

گنجایش باک سوخت و میانگین مصرف: 90لیتر-17لیتردر هر صد کیلومتر

طول:4804 میلیمتر

عرض:2194میلی متر

ارتفاع:1398میلیمتر

فاصله بین دومحور:2745میلیمتر

+ نوشته شده در  دوشنبه 1389/05/11ساعت 3:3 بعد از ظهر  توسط محمد حسن رزاقی  |