عشق ماشین

تصاویر و اطلاعاتی در مورد خودررهای لوکس وارداتی،گذرموقت ها و کلاسیک ها

تست فنی فراری 612 اسکاگلیتی در تهران

با اتمام تولید فراری 456M،کمپانی مذکور تصمیم گرفت تا محصولی جدید با تکنولوژی های پیشرفته وارد بازار کند.به همین خاطر فراری با همکاری شرکت پینین فارینا و به سرپرستی آقای frank stephenson محصول جدید خود را درسال 2003 معرفی کرد و درسال 2004 زیر مجموعه کنونی کمپانی ارشد فیات یعنی فراری محصول جدید خود را بانام 612scaglietti را روانه بازار کرد که تاحدودی برمبنای مدل 456M ساخته شده بود.نامگذاری این مدل همانند دیگر مدل های فراری است،عدد 12 نشانگر تعداد پیشرانه و عدد 6 حجم پیشرانه را بیان می کند(البته حجم پیشرانه این خودرو 5.7لیتر است که به صورت رند نوشته شده) همچنین عبارت اسکاگلیتی نیز نام یکی از طراحان معروف فراری آقای سرجیو اسکاگلیتی است.

فراری 612اسکاگلیتی در رده خودروهای فست بک دو در با ظرفیت حمل 4سرنشین(2+2) قرار دارد،خودرویی که از اصلی ترین تکنولوژی های قرار گرفته در آن می توان به پدال های تعویض دنده درپشت فرمان اشاره کرد که از تکنولوژی خودروهای فرمول یک بهرمند است و درلیست تجهیزات خود دارای جعبه دنده6سرعته دستی و اتوماتیک(F1) بوده.

ظاهر خودرو اسپرت و زیباست.درقسمت جلو چراغ های تخم مرغی شکل و ورودی هوای نیم دایره ای،لبخند یک انسان را تداعی می کند.خط ملایم از سپر جلو برروی چراغ ها کشیده شده و با عبور از گلگیرجلو به ستونA ختم می گردد.در این قسمت کاپوت کشیده درکنار آرم فراری که برروی گلگیرهای جلو قرار گرفته زیبایی خاصی را ایجاد کرده است.درپایین سمت راست گلگیر جلو عبارت pininfarina حک شده و در سمت چپ گلگیر مدل خودرو یعنی 612scaglietti حک شده است.در نمای کناری نیز رینگ های آلومینومی دوتکه به همراه فرو رفتگی داخل گلگیر و درها برای افزایش ضریب آیرودینامیک حالت خاصی به خودرو بخشیده است.اما جذاب ترین نکته در این قسمت دستگیره های مثلثی برآمده درها است که با کوچکترین اشاره دست،در باز می شود.برروی ستونC در سمت راننده باک سوخت قرار دارد که بجای قرار گیری برروی گلگیرها در این بخش قرار گرفته.

درقسمت عقب سادگی خاصی وجود دارد،طراحی نه چندان هیجان برانگیز که بتوان در آن رگه هایی از یک خودرو اسپرت یافت و طراحی نه چندان زیبا که بتوان خودرویی لوکس و جذاب را نشان بدهد.در این قسمت تنها چراغ های دایره ای شکل جدا از هم،هماهنگی خاص و تفارن زیبایی با سراگزوزهای دوتایی فراری ایجاد کرده اند  که درمجموع هشت دایره در قسمت عقب خودرو می توان یافت.البته برآمدگی جزئی درصندوق عقب که دربالای آن عبارتFERRARI و برروی آن آرم فراری حک شده است به همراه دیفیوزر کوچک مرکزی جذابیت خاصی به خودرو بخشیده است.همچنین رنگ قرمز بدنه باعث استتار چراغ های راهنما درون سپر و بدنه شده است.در کل می توان 612اسکاگلیتی را زشت ترین خودرو در میان دیگر فراری های تولید در این چندسال اخیر به حساب آورد.

درون کابین تودوزی تمامی قسمت ها از چرم تهیه شده  دوخت فراری های دیتونای قدیمی را یادآورد است  وبا تودوزی قرمز رنگ هماهنگی خاصی را با رنگ بدنه ایحاد کرده.صندلی ها،سقف،ستون ها،تودری ها،غربیلک فرمان،دیواره های کنسول مرکزی و زیر آرنجی با پوشش چرم طبیعی همراه هستند که به رنگ قرمز درآمده اند.چنین رنگ بندی در همان ابتدای کار آرامش و راحتی کابین را از سرنشینان دریغ می کند،خوشبختانه بخشی از داشبور و کنسول مرکزی به همراه دریچه های تهویه هوا و پدال های تعویض دنده و دستگیره های در از این رنگ بندی و پوشش مستنثی شده اند تا رنگ بندی کابین خیلی هم آزاردهنده نباشد.دستگیرهای در،دکمه های سیستم تهویه هوا،پدال های تعویض دنده پشت فرمان،قاب دکمه های شیشه بالابر و جعبه دنده نیز از آلومینیوم و کروم پوشانده شده است.

زمانی که برروی صندلی قرار می گیرید حس اسپرت بودن به شما القا می شود،صندلی های گود فراری به خوبی شما را درخود جای داده اند.بخصوص آنکه لبه های صندلی ها با برآمدگی خاص خود بدنتان را درپیچ به خوبی نگه می دارد.قرارگیری ادوات و کنترل ها گویای خودرویی اسپرت و سرعتی است که درکنار معیارهای خود آسایش و ایمنی  را نیز برای سرنشینان را نیز درنظر گرفته است.درمرکز صفحه سرعت سنج نشان دهنده دور موتور به صورت دایره ای شکل قرار دارد و در سمت راست آن نیز سرعت سنج تعبیه شده که عدد نهایی آن 340 است.در سمت چپ نیز یک صفحه رنگی مربعی شکل قرارداردکه تمام اطلاعات خودرو نظیر دمای موتور،میزان مصرف سوخت،دمای روغن،مسافت طی شده،دمای داخل و خارج کابین،میزان باد تایرها و...... به صورت کامپیوتری نشان می دهد.در سمت چپ داشبورد و پشت فرمان می توانید روشن یا خاموش بودن و میزان نور چراغ ها را کنترل نمایید همچنین در این قسمت یک نوشته با پوشش آهنی که عبارت ((28بار قهرمانی در فرمولا1)) برروی آن نوشته شده بود جلب توجه می کند.برروی غربیلک فرمان نیز چهار عدد دکمه قرار دارد،در سمت چپ می توانید به کامپیوتر مرکزی خودرو دسترسی داشته باشید. اما در سمت راست دکمه های SPORT و CST قرار دارد که حالت ها مختلف رانندگی را می توانیی انتخاب کنید.با فعال بودن سیستم اسپرت تعویض دنده ها در دورهای بالا تعویض می شود و صدای سیستم اگزوز تا حدودی تغییر کرده و ارتفاع خودرو برای ثبات و پایداری بیشتر کمی کوتاه می شود.اما داستان سیستم CST کاملاً متفاوت است با غیر فعال نمودن این سیستم تمامی سیستم های ثبات و پایداری از دور خارج می شود که در این شرایط باید حتماً به فکر مخارج بیمارستان و تعمییر خودروی خود باشید زیرا در این شرایط خودرو توجهی به دستورهای شما ندارد.

فضای داخلی با توجه به ابعاد 4902 میلی متری(طول)،1956 میلی متری(پهنا)،1344میلی متری(ارتفاع) و 2949 میلی متری(فاصله بین دومحور جلو و عقب) راضی کننده است،برای سرنشینان جلو فضای سر و پاها به خوبی درنظر گرفته شده اما با توجه به آیرودینامیک خودرو درقسمت عقب بهتر است افراد بلند قد قرار نگیرند زیرا علاوه بر کمبود فضای پا اثابت سر با سقف در دراز مدت کلافه کننده و آزار دهنده خواهد بود.

برای روشن کردن قلب تپنده612  خبری از دکمهstart نیست و باید پیشرانه را با سویئچ روشن کرد.زمانی که پیشرانه روشن می شود صدای سیستم اگزوز  در کنار صدای پیشرانه موسیقی طنین انداز تولید می کند که بدون اغراق باید گفت لرزه براندام می اندازد.612 اسکاگلیتی همانطور که از نامش پیداست دارای یک پیشرانه 12سیلندر خورجینی به حجم5.7لیتر برخوردار است.این پیشرانه متعلق به فراری M575 مارانللو است که با تغییرات جزئی قدرت آن از 508 به 530 اسب بخار افزایش یافته است.

تا آنجایی که اطلاع دارم برای حرکت این گونه خودروها ابتدا باید با دور آرام و کم گاز حرکت کنیم،اما نمی دانم چرا راننده حرفه ای تست اینگونه شروع نکرد و درهمان ابتدای حرکت باتخته گاز حرکت را شروع کرد که صدای جیغ لاستیک ها بسیاری از رانندگان خودروهای عبوری را بهت زده کرد.برروی کنسول مرکزی اهرم دنده کوچکی قرار دارد که حالت ها D وR برروی آن نوشته شده با قرار دادن اهرم دنده برروی D حرکت را آغاز می کنیم.درکنار این اهرم دنده دودکمه قرار دارد که برروی آنها F1-S و AUTO نوشته شده.درحالت اتوماتیک شما نیازی به تعویض دنده ندارید دنده ها در دور4هزار تعویض می گردند.اما نکته ای که درهمان آغاز حرکت توجه تان جلب می کند صدای سیستم اگزوز 612 است که درهمان دورهای آغازین صدایی زوزه کشان از خود تولید می کند.در زیر درپوش 612اسکاگلیتی پیشرانه ناآرام 12سیلندر 5.7لیتری آرامیده است که در دور موتور 7250 قدرتی معادل 530 اسب بخار و حداکثر گشتاوری برابربا 588 نیوتن متر در دور5250 دقیقه تولید می کند.در کنار چنین قدرتی وزن خالص 1840 کیلوگرمی خودرو رانیز باید اضافه کنیم که باعث شده تا اسب نچندان زیبای فراری بابدنه تمام آلومینیومی در مدت زمان 4.3ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر درساعت دست یابد و حداکثر سرعت آن به 315 کیلومتر درساعت ختم گردد.

وارد اتوبان می شویم،خلوت بودن اتوبان در این ساعت از روز بسیار تعجب برانگیز بود.به همین خاطر توانستیم مسیر مورد نظر را بدون هیچ ترافیکی طی کنیم.سرعت خودرو را به مرز100 کیلومتر می رسانیم همچنان سمفونی پیشرانه و سیستم اگزوز درون کابین شنیده می شود.صدایی که شما را تحریک می کند تا حالت رانندگی را برروی اسپرت قرار دهید.جعبه دنده را درحالت F1-S قرا می دهیم،جعبه دنده 612 مجهز به تکنولوژی خودروهای فرمول1 بوده که تعویض دنده ها سریعتر و دربهترین شرایط تعویض می کند.در این زمان با یک معکوس از روی پدال های پشت فرمان سرعت خودرو را برای چند لحظه کاهش می دهیم و بلافاصله با فشار مجدد پدال گاز سرعت خودرو را افزایش می دهیم که در این لحظه شتاب بالای خودرو ،بدنتان را درصندلی ها فرو می کند.سرعت خودرو را به مرز120 کیلومتر می رسانیم در این زمان تنها صدای سیستم اگزوزها به گوش می رسد.612 اسکاگلیتی برخلاف نمونه F430 حس سواری یک خودرو نسبتاً لوکس را ایجاد می کند.باوجود سیستم راک اند پینیون در بخش فرمان هدایت خودرو به خوبی صورت می گیرد بخصوص آنکه هندلینگ و پایداری 612 بامجهز بودن به تایرهای پیرلی در ابعاد19ZR40/245(جلو) و 19ZR40/285 (عقب) درتمامی سرعت ها قابل تحسین است.زمانی که تعویض دنده ها را از روی پدال های پشت فرمان انجام می دهید تازه لذت سواری یک خودرو اسپرت را حس می کنید.برای اندازه گیری شتاب خودرو به مکانی خلوت می رویم،قبل انجام آزمایش از عابرین و دیگر رانندگان  که برای دیدن و عکس انداختن از خودرو جمع شده بودند  خواهش کردیم  مکان مورد نظر را ترک کنند.شتاب 612اسکاگلیتی در حالت استاندارد 4.3 ثانیه است.جعبه دنده را درحالت مسابقه ای قرار می دهیم،سیستم تهویه جداگانه سرنشنان را خاموش می کنیم و شیشه ها را بالا می دهیم.تنها دو سرنشین درون خودرو.در ابتدای رکوردگیری عدد 5.8ثانیه بدست آمده که بسیار تعجب برانگیز بود اما در مرحله دوم و سوم و در بهترین زمان عدد 4.8ثانیه بدست آمد که تنها0.5 از حالت استاندارد بیشتر بود.اما فرصتی برای آزمایش ترمز نبود،به هرحال مطمئن بودیم که 612با مجهز بودن به ترمزهای دیسکی سوراخدار درهرچهارچرخ درابعاد1.3X13.6(جلو) و 1.1X13(عقب) و سیستم ترمز ضدقفل ABS,EBD به خوبی قابل کنترل است و درکوتاه ترین زمان ممکن متوقف خواهدشد.

زمانی که از این خودرو دور می شویم حسرت حضور فراریF430 در زمان آزمایش همچنان باقی مانده بود.

612اسکاگلیتی درلیست تجهیزات خود دارای امکاناتی نظیر،صندلی های برقی جلو با 3حافظه،فرمان تلسکوپی،کمربندهای ایمنی پیش کشنده با 3نقطه اتصال،سیستم صوتی BOSS ،بلوتوث و تلفن همراه،ورودی AUX،CDچنجر 6خشابی،پوشش چرم کابین،سیستم تهویه برای سرنشینان عقب و... اشاره کرد.البته این نکته را هم باید اضافه کرد که خودرو مورد آزمایش برای سال 2008 بوده و تفاوت های گوناگونی با مدل 2010 دارد که افزایش قدرت پیشرانه تا10 اسب بخار و رسیدن به 540 اسب بخار،نصب سیستم راهیاب ماهواره ای،ورودی IPOD،حافظه سیستم صوتی تا 30گیگابایت،نصب فیبرکربن برروی تودری ها و داشبورد سقف پانوراما و............در نمونه 2010 فراری 612اسکاگلیتی یافت می شود.

درپایان از مدیریت محترم موسسه خدماتی کیانفر جهت هماهنگی های لازم برای آزمایش این خودرو تشکر می کنیم.

 

مشخصات فنی:

تعداد و آرایش سیلندر:12سیلندر خورجینی48سوپاپه

حجم پیشرانه:5.7لیتر

قدرت پیشرانه:530 اسب بخار در دور موتور 7250

گشتاور تولیدی:588 نیوتن متر در دور موتور5250

شتاب صفرتاصد:4.3ثانیه

حداکثر سرعت:315کیلومتر درساعت

وزن خالص :1725کیلوگرم

ظرفیت باک سوخت:100لیتر

 
+ نوشته شده در  یکشنبه 1389/04/20ساعت 2:27 بعد از ظهر  توسط محمد حسن رزاقی  |