X
تبلیغات
عشق ماشین - لامبورگینی گالاردو اسپایدر هم تست شد

عشق ماشین

تصاویر و اطلاعاتی در مورد خودررهای لوکس وارداتی،گذرموقت ها و کلاسیک ها

لامبورگینی گالاردو اسپایدر هم تست شد

  

گاو خشمگین ایتالیایی در تهران

تصور اینکه ظرف کمتر از دو هفته بتوانید با سوپراسپرت‌‌های استثنایی و خودروهای لوکس دنیا ملاقات داشته باشید کمی دور از ذهن است. اتفاق نادری که برای خبرنگار هفته‌نامه دنیای‌خودرو افتاده است .

ابتدا آئودیR8 و بعد از آن لامبورگینی مورسیه‌لاگو LP640 رودستر سفید بعد از آن پورشه پانامرا، کوروتC6 و بازهم لامبورگینی مورسیه‌لاگو LP640 رودستر زرد رنگ که پیش از این در قالب تست ها و مطالب بلوتوث به آن ها اشاره کردیم اما سوژه این شماره هیولایی دیگر از لامبورگینی است؛ گالاردو اسپایدر .

اولین ملاقات با گالاردو به اوایل سال 85 در شمال کشور بازمی‌گردد. خودرویی زرد رنگ با صدایی پرطنین. بعد از آن در تهران نیز دو دستگاه لامبورگینی مورسیه‌لاگو زرد و قرمز را دیدم. اما این بار داستان کاملاً فرق می‌کند. بعد از ورود مورسیه‌لگو LP640 رودستر زرد رنگ به تهران نوبت به ورود کوتاه مدت لامبورگینی گالاردو اسپایدر رسید. خودرویی که کمتر از 48 ساعت در تهران بود که بعد از انجام امور اداری به اصفهان فرستاده شد .

تلفظ دقیق گالاردو در زبان اسپانیایی «گایاردو» است، اما با توجه به آنکه در بسیاری از محافل نام گالاردو بر سرزبان‌‌ها افتاده است همرنگ جماعت می‌شویم .

لامبورگینی گالاردو کوچک‌ترین عضو خانواده گاوهای وحشی ایتالیایی در هزاره سوم محسوب می‌شود. این خودرو علاوه بر جثه کوچک دارای پیشرانه‌ای ضعیف‌تر نسبت به برادر بزرگتر خود یعنی مورسیه‌لاگو است. اما همین پیشرانه باعث شده تا زمانی که گالاردو پشت چراغ قرمز قرار می‌گیرد هر راننده‌ای فکر رقابت با این خودرو را از ذهن دور کند .

پروژه این خودرو درسال 2000 آغاز و در سال 2004 گالاردو کوپه وارد بازار شد. سال 2006 در نمایشگاه لس‌آنجلس کمپانی لامبورگینی نمونه اسپایدر یا همان کروکی گالاردو را معرفی کرد که تا اوایل سال 2008 بر روی خط تولید قرار گرفت .

جوی کرامر از آمریکای شمالی اولین شخصی بود که گالاردو اسپایدر را خریداری کرد. جایگزین گالاردو هم‌اکنون مدل قوی‌تر و زیباتر LP560-4 با پیشرانه 10 سیلندرV شکل 5.2 لیتری و قدرت 560 اسب‌بخار قدرت است. همین اطلاعات کافی است، به اصل داستان می‌پردازیم .

ساعت 8 صبح عازم مکان ملاقات می‌شویم. رنگ زرد صدفی گالاردو با سقف برزنتی مشکی و رینگ‌‌های همرنگ سقف زیبایی و ابهت خاصی را به خودرو بخشیده است .

به همراه یکی از دوستان که با بسیاری از خودروهای سوپراسپرت دنیا نظیر لامبورگینی مورسیه‌لاگو LP640 ، فراری F430 ، پورشه کارراGT‌ ،SLR مکلارن کوپه و رودستر، بنتلی کانتیننتال GTC و ... رانندگی کرده است سوار گالاردو می‌شویم تا آزمایش فنی را انجام بدهیم .

دستگیره در را لمس و به راحتی در را باز می‌کنیم، ارتفاع خودرو بسیار کوتاه است و زمانی که در کنار خودرو قرار می‌گیرید ارتفاع آن در حد پایین تنه شما است. زمانی که بر روی صندلی‌‌های اسپرت و راحت گالاردو قرار می‌گیرید مشکلات اصلی زندگی نظیر کمر درد، قرض، قسط، بدهی، اجاره‌خانه و ... از یادتان می‌رود! وجود صندلی‌‌های گود باعث می‌شود تنها بخشی از گردنتان مشخص شود .

برای روشن کردن پیشرانه گالاردو همانند مورسیه‌لاگو تنها نیاز به سوئیچ دارید که تا با چرخاندن آن پیشرانه با صدایی نرم اما گیرا روشن شود. قبل از حرکت سقف برزنتی را در کمتر از 20 ثانیه به کمک دکمه قرار گرفته بر روی کنسول مرکزی جمع می‌کنیم. سقف به کمک دو گیره متصل شده است که با رها کردن آنها و فشار دادن دکمه مربوطه سقف به زیبایی در کنار پیشرانه قرار می‌گیرد.

برای حرکت آماده می‌شویم و کمربند ایمنی را می‌بندیم. در همان ابتدای حرکت با شتاب بالا و تعویض دنده‌‌ها در محدوده قرمز (8000 دور در دقیقه) صدای پیشرانه به گوش می‌رسید اما این صدا به هیچ عنوان نمی‌توانست در کنار صدای اگزوز زوزه‌کشان گالاردو حرفی داشته باشد.

صدای سیستم اگزوز خودرو بسیار طنین‌انداز و جذاب بود و از دلایل جلب توجه در میان دیگر خودروها و عابربن همین صدا بود. تعویض دنده‌‌ها به کمک پدال‌‌های پشت فرمان صورت می گیرو و برای خلاص کردن خودرو باید هر دو پدال را به سمت داخل فشار بدهید تا جعبه دنده در حالت خلاص قرار بگیرید. در ابتدای مسیر به ترافیک نسبتاً سنگین صبحگاهی برخورد کردیم و با آرامش مسیر خود را ادامه دادیم. فکر می‌کردیم این ترافیک مشکلی را برای خودرو به وجود خواهد آورد، اما یک ساعت حرکت در ترافیک هیچ مشکلی را ایجاد نکرد و می‌توانید از این سوپراسپرت برخلاف برادر بزرگترش مورسیه‌لاگو، به صورت روزمره و برای کارهای شخصی استفاده کنید.

با عبور از ترافیک کلافه‌کننده، راننده و خودرو تمایل فراوانی به عرض اندام در میان دیگر خودروها داشتند. فشار محکم بر روی پدال گاز سرعت خودرو را افزایش داد. با عبور از سرعت 80 کیلومتر در ساعت دنده دو را درگیر می‌کنیم در کمتر از چهار ثانیه سرعت خودرو از 80 به 125 کیلومتر رسید که تازه دنده سه را به کمک پدال پشت فرمان درگیر کردیم. در همان آغاز کار سیستم اگزوز گالاردو نشان داد که سوار بر چه خودرویی شده‌اید.

باز بودن سقف و وزش باد در سرعت‌‌های بالا باعث می‌شد تا سرنشینان از سرما بی‌نصيب نمانند. ارتفاع کوتاه خودرو در کنار استفاده از رینگ‌‌های منوبلک سفارشی 5 پره که در گالاردو LP560-4 قرار داد در کنار تایرهای پیرلیP-ZERO در ابعاد 19ZR35/235 (جلو)-19ZR30/295 (عقب) علاوه بر چسبندگی باعث افزایش هندلینگ خودرو می‌شد.

فضای باز بزرگراه موقعیت مناسبی برای تست قابلیت های هندلینگ لامبو است، جایی که این خودرو قابلیت های خود را در حرکت میان خودرو ها به نمایش می گذارد.

صندلی‌‌های اسپرت گالاردو به خوبی شما را در خود نگه می‌دارد و با بستن کمربند ایمنی به هیچ عنوان احساس ناامنی نمی‌کنید. درتمام مدت زمان رانندگی از پدال‌‌های پشت فرمان استفاده کردیم تا لذت واقعی یک سوپراسپرت را از یاد نبریم.

برای انجام آزمایش شتاب‌گیری به یکی از اتوبان‌‌های غرب تهران می‌رویم. گالاردو اسپایدر در حالت عادی قادر است ظرف مدت زمان 4.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر درساعت دست پیدا کند. اما در مورد گالاردوی موردنظر این عدد در 3 مرحله آزمایش و در بهترین شرایط 4.7 ثانیه ثبت شد که وجود دو سرنشین به همراه سقف باز عواملی بود که باعث شد چنین عددی حاصل شود.

درحین انجام آزمایش یک دستگاه مرسدس‌بنز E350 با اعتماد به نفس بالا در کنار ما قرار گرفت و درخواست رقابت کرد، البته به احتمال فراوان مالک مرسدس هیچ اطلاعی از نام و مدل خودروی ما نداشت که چنین جسارتی کرد. با قبول انجام آزمایش در همان سرعت 110 کیلومتر شتاب‌گیری را انجام می‌دهیم، ظرف مدت زمان کوتاهی دنده 3 را درگیر کردیم و سرعت‌سنج عدد 160 را نشان داد، از آینه کناری مرسدس را به سختی می‌توانستیم ببینیم و در ادامه برای تکمیل کردن آزمایش و حرکت با حداکثر سرعت در اتوبان کاملاً خلوت چند فشار کوچک بر روی پدال گاز سرعت خودرو را به 180 کیلومتر در ساعت رساند که در این صورت اغتشاش باد در داخل کابین اجازه صحبت کردن را هم نمی‌داد چه برسد به آنکه متوجه شوید گوشی موبایلتان درحال زنگ خوردن است. سرعتی که شاید برای چنین خودرویی زیاد نباشد اما برای اتوبان‌‌های تهران خطرناک است.

پیشرانه 10سیلندر Vشکل گالاردو با حجم 5 لیتر و قدرت خروجی 520 اسب‌بخار در دور موتور 8000 بر دقیقه در کنار حداکثر گشتاور 510 نیوتن‌متر به خوبی از آزمایش‌‌های در نظر گرفته شده سربلند بیرون آمد.

مصرف سوخت این خودرو در حالت استاندارد درحدود 19 لیتر در هر 100 کیلومتر است، چراغ هشداردهنده سوخت روشن شد که نشان می‌داد باک سوخت در حالی خالی شدن است، کامپيوتر مرکزی خودرو مصرف سوخت را در هر 100 کیلومتر 24 لیتر اعلام کرد.

در این زمان بود که به سرعت دنبال جایگاه بنزین می‌گشتیم تا باک 90 لیتری این خودروی تشنه را سیراب کنیم.

طراحی گالاردو بسیار اغواکننده و زیبا است. خطوط تیز در طرفین سپر و گلگیرها و خطوط شکسته در انتهای خودرو و خطوط کشیده شده از جلو تا انتهای بدنه چهره‌ای خشن و در عین حال اسپرت را به خودرو بخشیده است.

در قسمت جلو چراغ‌‌های باریک کشیده و سپر پهن در کنار ورودی‌‌های هوای چند ضلعی کاما جلب توجه می کند.

در قسمت کناری نیز هواکش کنار گلگیر جهت خنک کردن چرخ‌‌ها و سیستم ترمز به چشم می‌خورد. در پشت خودرو در موتور کشیده با هواکش‌‌های دوطرفه و چراغ‌‌های مربعی شکل زیبایی خاصی را به خودرو بخشیده است که در کنار این موارد باله عقب، سراگزوز‌‌های استیل در طرفین سپر به همراه دیفیوزر و دوربین عقب نیز به چشم می‌خورد.

اما در داخل کابین داستان کمی متفاوت است. نمای ظاهری گالاردو هیجان‌انگیز و جذاب است، اما داخل کابین حس اسپرت بودن را به شما القا می‌کنداما در مقابل برادر بزرگ ترش (مورسیه لاگو) هیجان چندانی ندارد.

رنگ‌بندی کابین تحسین‌برانگیز است. رنگ مشکی در نیمه بالایی و رنگ زرد در نیمه پایینی کابین به کار گرفته شده است.

قسمت مرکزی تودری‌‌ها از چرم زرد با دوخت مشکی و دیگر قسمت‌‌ها به رنگی مشکی در آمده است. صندلی‌‌های اسپرت و گود گالاردو که به صورت برقی تنظیم می‌شوند و دارای تنظیم گودی کمر هستند همانند تودری‌‌ها به دورنگ مشکی و زرد تقسیم شده‌اند که بر روی زیر سری‌‌ها لوگوی لامبورگینی حک شده است.

داشبورد میانی نیز به رنگی مشکی و زرد در آمده است. در بالاترین قسمت آن سه نشانگر فشار روغن، دمای روغن و ولتاژ ‌باتري قرار دارد در زیر این نشانگرها ورودی‌‌های سیستم تهویه قرار دارد. سیستم صوتی به همراه سیستم تهویه و هفت دکمه دیگر از داشبورد میانی به زیبایی جدا شده‌اند. سیستم صوتی و مانیتور مورد استفاده در این خودرو همانند آئودی R8 است و به این جهت کارآیی و کارکرد مناسبی دارد.

در زیر سیستم صوتی هفت دکمه جهت کنترل شیشه‌‌ها، مه‌شکن، سیستم ESP، در باک سوخت، چراغ هشداردهنده و گرمکن شیشه عقب قرار دارد. پایین‌ترین قسمت به سیستم تهویه اتوماتیک و جداگانه برای سرنشینان به همراه گرمکن صندلی‌‌ها اختصاص دارد.

بر روی کنسول مرکزی نیز علاوه بر تنظیم آینه‌‌های برقی ضد نور می‌توانید سقف، ارتفاع خودرو و باله عقب را کنترل کنید. در جلو ترمز دستی نیز شما می‌توانید به کمک سه دکمه قرار گرفته بر روی یک صفحه آلومینیومی گیربکس خودرو را در سه حالت اسپرت، اتوماتیک و مخصوص جاده‌‌های برفی و لغزنده تنظیم کنید.

برخی از تجهیزات و امکانات این خودرو عبارتند از: صندلی‌‌های برقی با گرمکن، دوربین دید عقب، پدال‌‌های پشت فرمان، چهار عدد ایربگ، دیسک‌‌های ترمز خنک‌شونده برمبو، سیستم ESP، فرمان تلسکوپی و ...

در پایان از مالک خودرو و مدیریت محترم هنرکده کیانفر و آقای حسینی جهت در اختیار قرار دادن این خودرو تشکر می‌کنیم.

 مشخصات فنی لامبورگینی گالاردو اسپایدر

حجم موتور و قدرت- 5لیتر-520 اسب بخار

حداکثر سرعت-314کیلومتر در ساعت

طول:4300 میلی متر

عرض:1900 میلی متر

ارتفاع:1165 میلی متر

فاصله بین دومحور:2560 میلی متر

وزن خالص:1728 کیلوگرم

مصرف سوخت در100 کیلومتر:19لیتر(در آزمایش22.7لیتر)

  

      

+ نوشته شده در  شنبه 1388/12/01ساعت 2:33 بعد از ظهر  توسط محمد حسن رزاقی  |