عشق ماشین

تصاویر و اطلاعاتی در مورد خودررهای لوکس وارداتی،گذرموقت ها و کلاسیک ها

تست اولین پورشه پانامرا در تهران

درچند شماره قبلی خبری مبنی بر ورود اولین پورشه پانامراS  به ایران را چاپ کردیم، و به شما مخاطبین گرامی قول دادیم در اولین فرصت گزارش مفصلی از این خودرو زیبا و استثنایی برای شما تهیه کنیم.و حالا وقت آن رسیده تا به تیم تست دنیای خودرو به قول خود عمل کند و در یکی از روزهای سرد پاییزی این خودرو را تست کند.ملاقات با پورشه پانامراS در کشور های حوزه خلیج فارس کمی دشوار است چه برسد به آنکه بخواهیم با این خودرو تازه وارد که تعداد انگشت شماری از آن در امارات تردد می کنند در تهران ملاقات داشته باشیم.تنها یک تماس تلفنی کوتاه کافی بود تا مالک خوش برخورد پانامرا در اولین زمان ممکن خود را به محل قرار برساند.پانامرا در 3مدل عرضه می شود. مدل S و S4 با پیشرانه 8سیلندر4.8لیتری 400 اسب بخاری و مدل TURBO با پیشرانه 8سیلندر Vشکل 500 اسب بخاری سه مدلی هستند که برای سفارش هرکدام بیش از 6ماه باید در لیست انتظار پورشه قرار بگیرید.پانامرا پنجمین خودروی تاریخ کمپانی ارشد پورشه بعد از 911،BOXTER،CAYENNE، CARRERA است.خودروی با طرحی کاملاً متفاوت با دیگر مدل های پورشه.پانامرا بعد از مدت ها انتظار بالاخره در اواسط سال 2009 وارد بازار شد.خودرویی که برخلاف مدل های سواری پورشه موتور جلو و چهار در است.

پانامرا با چهره ای عجیب اما اصالت همیشگی پورشه در میان دیگر خودروهای خیابان کاملاً نمایان بود.طراحی خودرو بسیار متفاوت و پ جذاب است.در قسمت جلو چراغ ها اصالت پورشه را بیان می کند.سپر جلو و مه شکن LED دارای طرح جدیدی است.در قسمت کناری نیز خطوط نرم از ابتدای گلگیر جلو تا چراغ های عقب کشیده شده است.قسمت عقب خودرو درصورت باز بودن باله برقی عقب زیباتر خواهد بود.همچنین چراغ های LED به همراه سراگزوز های دوبل و فرم طراحی صندوق بار زیبایی خاصی را ایجاد کرده است.ابتدا در صندلی های عقب قرار میگیریم تا راحتی سرنشینان عقب را حس کنیم.قبل از سوار شدن احساس می کردم فضای عقب راحت و جادار است اما با قرار گرفتن برروی صندلی های باریک و نسبتاً اسپرت پانامرا حرفم را پس گرفتم.زیرا برای راحتی خودم باید صندلی سرنشین جلو را توسط کلید های قرار گرفته برروی کنسول عقب به جلو می دادم که در این صورت فضایی برای سرنشین جلو نبود.در غیر این صورت باید قید راحت نشستن در عقب خودرو را می زدم.به هرحال به همراه دوستان سوار برخودرو شدیم و مثل همیشه خیابان های خلوت و پهن شهرک غرب را بهم ریختیم.سوال های عجیب و جالب بعضی از عابرین و خودروسواران باعث شد تا برای ادامه آزمایش شیشه ها را بالا بدهیم و به مکانی خلوت تر برویم.در حین حرکت برای آنکه کمتر جلب توجه کنیم دکمه ای را که در کنسول مرکزی جلو قرار داشت را فشار می دهیم.روی این دکمه علامت سیستم اگزوز قرار دارد با فعال نمودن این سیستم شما حتی در درو موتور های آغازین می توانید صدایی کاملاً طنین انداز و پرابهت از این خودرو بشنوید،به همین منظور تا رسیدن به مکان خلوت این سیستم را غیرفعال کردیم و تنها صدای پیشرانه به نرمی شنیده می شد، به قول یکی از دوستان که گفت انگار سوار پراید هستیم که هیچ صدایی از سیستم اگزوز شنیده نمی شود.به مکان همیشگی در غرب تهران می رویم.برای آغاز کار سیستم اگزوز را روشن می کنیم تا صدای این ابرخودرو شنیده شود.

پانامرا مورد آزمایش دارای یک پیشرانه 8سیلندر با آرایش Vشکل به حجم دقیق 4806 سی سی است.این پیشرانه قادر است در دور موتور 6500 دقیقه 400 اسب بخار قدرت تولید کند.همچنین با تولید گشتاور 500 نیوتن متر در دور موتور 2450 دقیقه توان بالای خود را به رخ دیگر رقیبان می کشد.سوئیچ پانامرا همانند کاین در سمت چپ قرار دارد با چرخش سوئیچ پیشرانه با صدایی جذاب روشن می شود، اگر پدال گاز را چند باری لمس کنید صدای غرنده سیستم اگزوز کاملاً شما را دیوانه می کند گویی سوار بر یک سوپر اسپرت شده اید.صدایی که به جرأت می توان گفت همانند آن را در آئودی R8 و آستون مارتین ونتیج شنیده بودم.

پشت فرمان قرار می گیریم و آینه ها و صندلی برقی را تنظیم می کنیم.دسته دنده در پانامرا برای افرادی که بار اول سوار خودرو می شوند کمی تازگی دارد.شما برای آنکه حالت گیربکس از P به D تنظیم کنید باید شصتی روی دنده را  که از جنس آلومینیوم است را با انگشت خود به سمت پایین فشار دهید و بعد از آن دسته دنده را به حالت D تنظیم کنید.  حرکت آرام در پانامرا به هیچ وجه معنی و مفهومی ندارد.پیشرانه علاقه ای به نرم کارکردن ندارد و تنها کوچکترین تماس با پدال گاز این واقعیت را اثبات می کند.

البته حالت خودرو را از SPORT به SPORT PLUS تغییر دادیم. در این حالت جعبه دندهPDK دنده ها را در دورهای بالاتر تعویض می کند و صدایی دلنشین تر از پیشرانه و سیستم اگزوز به گوش می رسد. پانامرا در حالت استاندارد قادر است در مدت زمان 5.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.اما در این آزمایش به خاطر حضور سه سرنشین  شتابی بهتر از 8.7 ثانیه کسب نشد.رانندگی در سرعت های بالای 120 کیلومتر در ساعت به هیچ عنوان احساس نمی شود،مخصوصاً برای سرنشینان عقب که با خیالی راحت در عقب خودرو استراحت می کنند. رانندگی با پانامرا جداً لذت بخش و فراموش نشدنی است.فرمان چرم با تکه هایی از چوب کاملاً در دستانتان قرارگرفته است و ب کوچکترین عکس العمل حساس است.سیستم کمک فنرهای پانامرا ایروماتیک است یعنی به صورت خودکار تنظیم می شوند.همچنین شما به کمک سیستم تعلیق فعال می توانید کمک فنرها را به صورت الکترونیکی کنترل کنید.شاسی آلومینیومی در کنار ترکیب فولاد،آلومینیوم و منیزیوم در بدنه و همچنین استفاده از مواد سبک وزن و مقاوم باعث شده وزن خالص خودرو در حدود1870 کیلوگرم برسد.بعد از چند دور رانندگی، تعویض دنده ها را به صورت دستی یعنی از روی فرمان انجام می دهیم.پدال های تعویض دنده پانامرا در هر دوسمت غربیلک فرمان دارای علامت مثبت و منفی است.که باعث تسلط بیشتر در رانندگی می شود.پیشرانه کاملاً بی صدا و نرم عمل می کند، در مورد عایق بندی کابین نیز باید گفت،صدای صحبت کردن عابرین در صورتی که شیشه ها بالا باشد به سختی شنیده می شود.تنها صدایی که به گوش می رسد و واقعاً لذت بخش است صدای سیستم اگزوز است.دید جلو با توجه به کشیده بودن کاپوت خیلی خوب است اما برای دیدن عقب آینه های جانبی کمی مشکل ساز است زیرا میدان دید خوبی را در اختیار قرار نمی دهند.البته در حین حرکت با دنده عقب دوربین قرار گرفته در زیر پلاک فعال شده و دید مناسبی را در اختیارتان قرار می دهد.در بسیاری از مجلات خارجی درمورد فضای سرنشینان تعریف و تمجید شده است اما هر سه سرنشین متفق القول بودیم که فضای کافی در پانامرا وجود ندارد.

مخصوصاً اگر سرنشینی کمی از نظر جثه بزرگ باشد.صندلی های پانامرا تنها برای افراد بلند قد و لاغر اندام مناسب است.زمانی که درون کابین می شوید تمامی قطعات و کنترل ها نشان از یک خودروی لوکس است.در قسمت جلو استفاده از چوب،آلومینیوم و چرم به چشم می خورد.بخشی از داشبورد توسط چوب پوشیده شده است.

 در بالاترین قسمت کنسول یک ساعت آنالوگ و دیجیتال قرار دارد که دارای طرحی کلاسیک است.در کنار این ساعت دریچه های تهویه هوا قرار دارد،نکته ای که باید در این مورد به آن اشاره کرد این است که در اکثر قسمت های کابین نظیر ستون هاB، کنسول عقب و....دریچه های سیستم تهویه هوا به چشم می خورد.در مرکز داشبورد یک LCD قرار دارد که دوطرف آن را دریچه های تهویه هوا به چشم می خورد.در پایین این LCDشما می توانید سیستم راه یاب ماهواره(GPS)، تلفن،سیستم صوتی و.... را کنترل کنید.در قسمت میانی کنسول مرکزی شما قادر هستید از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک جداگانه برای سرنشینان،سیستم گرمکن و سرد کن صندلی ها،تنظیم ارتفاع خودرو، تنظیم حالت رانندگی(sport,sportplus)،گرمکن شیشه جلو،قفل مرکزی درها،باز یا بسته بودن باله و پرده عقب،فعال بودن سیستم ESP،تنظیم صدای خروجی سیستم اگزوز و.... به کمک دکمه های موجود استفاده کنید.اگر بخواهید تمام آپشن های موجود برروی کنسول مرکزی را فرابگیرید نیاز به وقت و مهارت زیادی خواهید داشت.قبل از حرکت به کمک اهرم پشت فرمان چراغ های زنون جلو را تنظیم کردیم که بعد از خاموش کردن خودرو چراغ ها همانند چشم انسان به چرخش در آمد و در زاویه اولیه و استاندارد خود قرار گرفتند.نکته دیگر در مورد چراغ ها مجهز بودن به سیستمadaptive headlight است که با چرخش خودرو در پیش ها همراه خودرو می چرخد تا روشنایی بیشتری را در اختیار بگذارد.

همچنین شما می توانید از سیستم autolight استفاده کنید تا در هنگام استارت پیشرانه چراغ ها به صورت اتوماتیک روشن شود.لازم بذکر این برخی از امکانات نظیر سیستم روشنایی در روز تست قابل ملاحظه نبود اما با توجه به آنکه در روزهای قبل و بیشتر شب ها با این خودرو ملاقات داشته ایم این امکانات را مشاهده کردیم.اما درقسمت عقب، سرنشینان از چه امکاناتی برخوردراند؟باتوجه به آنکه پانامرا همانند رقیب خود یعنی آستون مارتین رپید تنها ظرفیت حمل چهار سرنشین را دارد فضای بیشتری را برای سرنشنان عقب فراهم ساخته است. اما بیشتر این فضا برای تجهیزات رفاهی نظیر زیر آرنجی،سیستم تهویه اتوماتیک جداگانه و.... درنظر گرفته شده است.شیشه های کناری سرنیشنان عقب دارای پپرده برقی است، که برای جمع کردن آن تنها کافی است اشاره ای کوچک به کلید شیشه بالابر کنید تا پرده کاملاً جمع شود.درداخل هر در دو بلندگو برای لذت بردن بیشتر از موسیقی به کارگرفته شده است.

ضمن اینکه تودری ها علاوه بر استفاده فراوان از چرم قسمتی را توسط چوب و آلومینویم پوشانده اند که علاوه بر القا حس لوکس بود حس اسپرت بودن را ایجاد می کند.یکی از محاسن پانامرا برای سرنشینان عقب راحتی و امنیت بالا است،صندلی های عقب مجهز به سیستم گرم کن و سرد کن هستند و در طرفین آن کیسه هوا قرار دارد،همچنین سرنشین عقب می تواند پرده برقی عقب را توسط دکمه موجود برروی کنسول عقب جمع کند.از خودرو پیده می شویم و به دیگر قسمت های خودرو سرک می کشیم. آیا می توان در مسافرت برروی پانامرا حساب باز کرد؟فضای صندوق عقب به زیبایی تفکیک شده است، برای قرار دادن چمدان های بزرگ و حجیم نیز فضای کافی درنظر گرفته شده است.صندوق عقب پورشه پانامرا به صورت برقی باز و بسته می شود.که برای بستن در باید دکمه قرار گرفته در بالای در را فشار دهید تا در به صورت برقی و واکیومی بسته شود.

سطح تجهیزات و امکانات پانامرا با توجه به رنج قیمت 90 تا 135 هزار دلاری متفاوت است، در مدل مورد آزمایش می توان به سانروف برقی،صندلی های برقی جلو با سیستم حافظه یکپارچه برای آینه و فرمان،ماساژور صندلی های جلو،چراغ نقشه خوان،کروز کنترل هوشمند،سنسور پار به همراه دوربین دید عقب،آینه های ضد نور،شیشه شور چراغ های جلو،سنسور باران،نشان دهنده دمای خارج کابین و برخی دیگر از امکانات اشاره کرد.در مجموعه پانامرا را می توان خودرویی مناسب برای تعطیلات آخر هفته و مسافرت های طولانی مدت مورد استفاده قرار داد و درکنار آن می توان از قابیلت های خودرویی اسپرت بهرمند شد.

در پایان ضمن تشکر از مالک خوش قول پانامرا جناب آقای حسام حسینی جهت در اختیار قرار دادن خودرو،از همکاری هنرکده کیانفر جهت هماهنگی لازم برای آزمایش این خودرو سپاسگزاریم.

تعداد و آرایش سیلندر: 8Vشکل

حجم و قدرت موتور:4.8لیتر-400 اسب بخار

حداکثر سرعت:303 کیلومتر در ساعت

طول:4970 میلی متر

پهنا:1931 میلی متر

ارتفاع:1418 میلی متر

وزن خاص:1970 کیلوگرم

استاندارد آلایندگی:یورو5

مشخصات تایر:20ZR35/295(جلو)-20ZR40/255(عقب)میشلین

+ نوشته شده در  یکشنبه 1388/10/27ساعت 4:49 بعد از ظهر  توسط محمد حسن رزاقی  |